Forum www.usadmin.fora.pl Strona Główna

Forum www.usadmin.fora.pl Strona Główna -> Archiwum -> Wykład Pierwszy - 22.09.2012
Idź do strony 1, 2  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Nulka




Dołączył: 22 Sty 2012
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10

Płeć: Kobieta


PostWysłany: Sob 16:48, 22 Wrz 2012    Temat postu:

Wielkie dzięki, bo mam same luki w tych wykładach Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Nulka




Dołączył: 22 Sty 2012
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10

Płeć: Kobieta


PostWysłany: Pon 10:54, 08 Paź 2012    Temat postu:

Hej! Proszę o pomoc w uzupełnieniu notatek bo mam wiellllkie luki Sad Proszę uzupełnijcie zdania

zgubiłam się przy tym jak dokonuję się oceny I ktypterium

Rozumiany jako badanie stopnia osiągnięcia celów programu czy projektów zdefiniowanych na etapie programowania, w każdym programie celom i priorytetom nadano ........

programy finansowane z tych funduszy.........jakich funduszy? To było nad celami ustawy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
klaudia
Administrator



Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/10


PostWysłany: Pon 12:12, 08 Paź 2012    Temat postu:

Nulka napisał:
Hej! Proszę o pomoc w uzupełnieniu notatek bo mam wiellllkie luki Sad Proszę uzupełnijcie zdania

zgubiłam się przy tym jak dokonuję się oceny I ktypterium

Rozumiany jako badanie stopnia osiągnięcia celów programu czy projektów zdefiniowanych na etapie programowania, w każdym programie celom i priorytetom nadano ........

programy finansowane z tych funduszy.........jakich funduszy? To było nad celami ustawy


W tym pierwszym chodzi Ci o kryteria ewaluacji ?


Co do drugiego:

Rozdziały 3-5 dotyczą programów operacyjnych i nie mają zastosowania do programów realizowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz programów realizowanych z Europ. Funduszu Rozwoju na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Programy finansowane z tych funduszy muszą być zgodne ze strategią rozwoju kraju natomiast ich realizacja będzie przebiegała w sposób przewidziany w odrębnych przepisach.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Nulka




Dołączył: 22 Sty 2012
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10

Płeć: Kobieta


PostWysłany: Pon 16:06, 08 Paź 2012    Temat postu:

Tak, chodzi o te kryteria. Dzięki za pomoc:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
klaudia
Administrator



Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 1848
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/10


PostWysłany: Pon 17:09, 08 Paź 2012    Temat postu:

Nulka napisał:
Hej! Proszę o pomoc w uzupełnieniu notatek bo mam wiellllkie luki Sad Proszę uzupełnijcie zdania

zgubiłam się przy tym jak dokonuję się oceny I ktypterium

Rozumiany jako badanie stopnia osiągnięcia celów programu czy projektów zdefiniowanych na etapie programowania, w każdym programie celom i priorytetom nadano ........

programy finansowane z tych funduszy.........jakich funduszy? To było nad celami ustawy


W każdym programie celom i priorytetom nadano określoną wartość poprzez wskaźniki [konkretna liczba] (czyli porównanie celów z realizacją dających skuteczność)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Nulka




Dołączył: 22 Sty 2012
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10

Płeć: Kobieta


PostWysłany: Wto 9:03, 09 Paź 2012    Temat postu:

Dziękuję bardzo Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
aneczka




Dołączył: 29 Sty 2012
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10

Płeć: Kobieta


PostWysłany: Pią 21:41, 19 Paź 2012    Temat postu:

Wykład z 6 pażdziernika 2012 - II zjazd
6. zasada ewaluacji (oceny) -> obiektywna ocena projektu programu lub polityki spójności na wszystkich jego etapach tj. planowania, realizacji i mierzenia rezultatów. Kryteria ewaluacji:
a) Kryterium skuteczności interwencji strukturalnych - rozumiana jako badanie stopnia osiągnięcia celów programów czy projektów zdefiniowanych na etapie programowania – w każdym planie operacyjnym celom i priorytetom nadawana jest konkretna wartość poprzez wskaźniki.
b) Kryterium efektywności - porównanie efektów poszczególnych programów z zaangażowanymi środkami.
Rodzaj ewaluacji:
1) Strategiczne – tj. analiza i ocena trafności ogólnych kierunków środków wyznaczonych na etapie programowania co pozwala na dostosowanie do aktualnej sytuacji społeczno-ekonomiczno-gospodarczej,
2) Operacyjne – są powiązane z procesem zarządzania i monitorowania realizacji polityki spójności a ich celem jest dostarczenie użytecznych wniosków, rekomendacji co do dalszego przebiegu.
Podział ewaluacji ze względu na czas przeprowadzania ocen:
1) ewaluacje ex ante – przed rozpoczęciem realizacji (przepisy rozporządzenia) – ta ocena może nastąpić w ramach pierwszego celu i może dotyczyć każdego programu z osobna albo grupy programów w ramach celu trzeciego. Przeprowadzenie oceny następuje wraz z innymi państwami członkowskimi uczestniczącymi w projekcie i obejmować może 1 albo kilka programów. Ocen tych dokonuje instytucja odpowiedzialna za przygotowanie programów (Minister Rozwoju regionalnego).

2) ewaluacja bieżąca jest dokonywania w trakcie realizacji i jest związana z monitorowaniem programu operacyjnego, a przeprowadzana jest w szczególności kiedy to monitorowanie wykazało jakieś odchylenia efektów od zakładanych celów albo gdy są składane wnioski o przegląd programów, dokonuje jej państwo członkowskie we współpracy z Komisją Europejską.

3) ewaluacja ex post – obejmuje wszystkie programy operacyjne realizowane przez wszystkie państwa w ramach wszystkich 3 celów. Dokonuje jej Komisja Europejska i musi być skończona do 31 grudnia 2015 roku – co wynika z rozporządzenia 1083. Niezależnie od oceny ex post państwa członkowskie

NA GRUNCIE KRAJOWYM
Podstawy prowadzenia polityki rozwoju kraju:
1. 12.05.2000 – ustawa o zasadach wspierania rozwoju regionalnego dot. koordynacji działań rozwojowych podejmowanych przez rząd i samorządy,
2. 20.04.2004 – ustawa o Narodowym Planie Rozwoju – regulowała więcej kwestii, miała określony zasięg czasowy.
3. 6.12.2006 – ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i jest to pierwsza ustawa, która kompleksowo reguluje prowadzenie polityki rozwoju (całościowo) dot. wszystkich podmiotów realizujących politykę i wszystkich źródeł jej finansowania. Rozdziały od 3 do 5 (dot. programów operacyjnych) nie mają zastosowania do programów operacyjnych z EFR na rzecz rozwoju obszarów wiejskich oraz ze środków z EFRybackiego. Oznacza to, że programy finansowane z tych funduszy muszą być zgodne ze strategią rozwoju kraju, natomiast ich realizacja będzie przebiegała w sposób przewidziany w odrębnych przepisach.
Cele tej ustawy:
a) Podstawowy – prowadzenie mechanizmów koordynujących prowadzenie tej polityki: przez określenie podmiotów, przez określenie sposobów współpracy między podmiotami, definiowanie zasad prowadzenia polityki strukturalnej oraz podstawowych dokumentów służących realizacji tej polityki.


W art. 2 tej ustawy znajdujemy definicję polityki rozwoju:
Definicja polityki rozwoju: - zespół wzajemnie powiązanych ze sobą działań podejmowanych i realizowanych w celu zapewnienia trwałego i zrównoważonego rozwoju kraju oraz spójności społeczno – gospodarczej i terytorialnej w skali krajowej, regionalnej i lokalnej. Polityka ta jest prowadzona szczególnie w zakresie: ochrony środowiska, ochrony zdrowia, promocji zatrudnienia, rozwoju kultury, rozwoju miast i obszarów metropolitarnych, rozwoju obszarów wiejskich, rozwoju nauki i innowacyjności, rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, rozwoju zasobów ludzkich, wspierania przedsiębiorczości, wspierania instytucji państwa, stwarzania infrastruktury społecznej i technicznej.
Polityka ta jest określona w strategii rozwoju kraju, w strategiach następnie konkretyzowana w programach operacyjnych. Realizacja tej polityki opera się na realizacjach programów operacyjnych.
Podmioty prowadzące politykę rozwoju są określone w ustawie, określone terytorialnie:
1. Poziom krajowy - Rada Ministrów
2. Poziom regionalny – samorząd województwa
3. W skali lokalnej – samorząd powiatowy i gminny

Polityka rozwoju kraju:
1. Strategia Rozwoju Kraju
2. Sektorowe strategie
3. Programy operacyjne.
AD 1. SRK
Strategia rozwoju kraju: to dokument nadrzędny, planistyczny gdyż strategie sektorowe, które się na nią składają, musza być z nimi zgodne. Strategia rozwoju kraju to dokument planistyczny, określający prawidłowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju w wymiarze społecznym, gospodarczym i terytorialnym. Obejmuje okres co najmniej 7 lat. Podlega okresowej aktualizacji co najmniej raz na cztery lata. Mogą być dodatkowe aktualizacje w każdym czasie jeżeli minister rozwoju regionalnego zostanie do tego upoważniony przez Radę Ministrów.

SRK zawiera: diagnozę sytuacji społeczno – ekonomicznej, prognozę trendów rozwojowych, określenie celów strategii, określenie kierunków rozwoju regionalnego, wskaźniki realizacji, określenie ram finansowych.
SRK powinna uwzględniać kierunki rozwoju zawarte w dokumentach strategicznych oraz politykę i koncepcję przestrzennego zagospodarowania kraju.

Procedura przygotowania dokumentu SRK:
Projekt strategii rozwoju kraju opracowuje minister rozwoju regionalnego we współpracy z poszczególnymi ministrami; projekt przedkłada się Radzie Ministrów na 12 miesięcy przed upływem obowiązywania poprzedniej strategii; następnie Rada Ministrów przekazuje SRK do Parlamentu i tam jest przyjmowana w trybie ustawy. Ponadto prezes RM przekazuje sejmowi, senatowi raport (sprawozdanie) o realizacji strategii w roku poprzednim – do końca lipca.

STRATEGIE SEKTOROWE
Strategia sektorowa: to planistyczny dokument który określa uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju w określonym zakresie, powinna być zgodna ze strategią rozwoju kraju i obejmować okres nie wykraczający poza strategię rozwoju kraju, chyba że wynikałoby to z umów międzynarodowych.
Etapy:
Projekt opracowuje właściwy minister właściwy z własnej inicjatywy lub jako zobowiązanie nałożone przez Radę Ministrów, następnie przedkłada go ministrowi rozwoju regionalnego w celu zaopiniowania pod względem zgodności ze strategią rozwoju kraju, minister ma 30 dni na wydanie opinii – w przypadku wydania negatywnej opinii projekt podlega zaopiniowaniu Radzie Ministrów. Ostatecznie jest przyjmowana w formie uchwały Rady Ministrów.

Programy operacyjne
Ustawa przewiduje wydatkowanie wszystkich środków przeznaczonych na cele rozwojowe w oparciu o programy operacyjne, niezależnie od źródeł pochodzenia środków finansowych.
Programy operacyjne są programami wieloletnimi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, stąd ustawa nie zwiera regulacji o trybie zabezpieczenia i uruchamiania środków, odsyła do ustawy o finansach publicznych w tym zakresie. Programy ustanawia się w celu realizacji strategii rozwoju kraju i strategii sektorowych – w formie krajowych programów operacyjnych i regionalnych programów operacyjnych a dodatkowo strategie rozwoju województwa realizuje się w formie regionalnych programów operacyjnych.

Tryb przygotowania k r a j o w e g o programu operacyjnego:
Przygotowuje go właściwy minister, jeśli program nie będzie finansowany ze źródeł zagranicznych i nie jest skierowany do określonego terytorium kraju, lub minister rozwoju regionalnego we współpracy z właściwymi ministrami jeżeli program jest finansowany ze źródeł zagranicznych lub jest skierowany do określonego terytorium.
Minister rozwoju regionalnego przedstawia Radzie Ministrów opinię o zgodności programu ze strategią rozwoju kraju. W przypadku negatywnej opinii RM podejmuje uchwałę w tej sprawie. Krajowy program operacyjny przyjmowany jest przez Radę Ministrów w drodze uchwały a instytucja zarządzająca ogłasza w Monitorze Polskim o przyjęciu programu przez RM.

Tryb przygotowania r e g i o n a l n e g o programu operacyjnego – projekt przygotowuje zarząd województwa we współpracy z ministrem rozwoju regionalnego.
Procedura:
Zarząd województwa przyjmuje RPO w formie uchwały, a instytucja zarządzająca ogłasza w wojewódzkim dzienniku urzędowym o przyjęciu programu. Następnie Rada ministrów na wniosek ministra rozwoju regionalnego określa w drodze uchwały zakres i warunki dofinansowania regionalnego programu operacyjnego środkami z budżetu państwa bądź źródeł zagranicznych. Dokumentem tym jest kontrakt wojewódzki – określa zasady współpracy między administracją rządową a samorządem województwa przy realizacji tych regionalnych programów operacyjnych, ale dotyczyć może wyłącznie tych programów, które są finansowane ze środków pozostających w dyspozycji administracji rządowej. Kontrakt określa: kwotę dofinansowania regionalnego programu operacyjnego, podział na priorytety, warunki przekazania środków, warunki kontroli i monitoringu przez ministra rozwoju regionalnego, zakres i tryb sprawozdawczości z relacji kontraktu, nadzór nad prawidłowością wykorzystania środków. Kontrakt określa też kwoty dofinansowania części zadań realizowanych przez samorząd województwa w ramach krajowych programów operacyjnych oraz np. wkład własny j.s.t. w realizację RPO.
Zadanie Ministra Rozwoju Regionalnego przy kontrakcie może być przekazane wojewodzie na zasadach określonych w porozumieniu. Porozumienie zostaje przekazane zarządowi województwa w ciągu 7 dni od zawarcia.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ŻaŻ




Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/10

Płeć: Kobieta


PostWysłany: Nie 8:28, 21 Paź 2012    Temat postu: problem

Witam.
"Tryb preselekcji - stosowany wyjątkowo przy konkursowych projektach inwestycyjnych, przypomina .............................. bez załączników na podstawie oceny formalnej i zgodności z kryteriami itd.itd"
Nie zdążyłam zanotować ...
Czy byłby ktoś uprzejmy uzupełnić brak i tym samym mi pomóc w rozszyfrowaniu treści?
Dodam, że to wykład z 20.10.

Pozdrawiam!
Aga Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez ŻaŻ dnia Nie 8:28, 21 Paź 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
karotka
VIP



Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 638
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Ruda Śląska
Płeć: Kobieta


PostWysłany: Nie 21:10, 21 Paź 2012    Temat postu:

Aga, jak odsłucham nagranie z wykładów to Ci napisze Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ŻaŻ




Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/10

Płeć: Kobieta


PostWysłany: Wto 19:08, 23 Paź 2012    Temat postu:

Ok, karotka Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
karotka
VIP



Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 638
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Ruda Śląska
Płeć: Kobieta


PostWysłany: Śro 12:46, 24 Paź 2012    Temat postu:

tryb preselekcji -> stosowany jest dość wyjątkowo, przy konkursowych projektach inwestycyjnych, przypomina trochę system projektów indywidualnych- ma ten sam cel, mianowicie ten tryb polega na złożeniu uproszczonych wniosków o dofinansowanie bez załączników, na podstawie oceny formalnej i zgodności z kryteriami wyborów projektów tworzona jest lista rankingowa

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Dusiek




Dołączył: 27 Sty 2010
Posty: 277
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/10

Płeć: Kobieta


PostWysłany: Śro 15:26, 24 Paź 2012    Temat postu: Re: problem

ŻaŻ napisał:
Witam.
"Tryb preselekcji - stosowany wyjątkowo przy konkursowych projektach inwestycyjnych, przypomina .............................. bez załączników na podstawie oceny formalnej i zgodności z kryteriami itd.itd"
Nie zdążyłam zanotować ...
Czy byłby ktoś uprzejmy uzupełnić brak i tym samym mi pomóc w rozszyfrowaniu treści?
Dodam, że to wykład z 20.10.

Pozdrawiam!
Aga Smile


'przypomina..' system projektów indywidualnych z pre-umową. Polega na złożeniu uproszczonych wniosków o dofinansowanie bez załączników na podstawie oceny formalnej i zgodności z kryteriami wyboru projektu tworzona jest lista rankingowa następnie wnioskodawcy, których wnioski znalazły się na tej liście składają kompletną dokumentację, która jest poddawana ocenie formalnej i merytorycznej.

Czy chodziło CI o ten fragment:) ??


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Dusiek dnia Śro 15:34, 24 Paź 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ŻaŻ




Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/10

Płeć: Kobieta


PostWysłany: Śro 15:32, 24 Paź 2012    Temat postu:

Dziękuję dziewczyny ! Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Dusiek




Dołączył: 27 Sty 2010
Posty: 277
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/10

Płeć: Kobieta


PostWysłany: Śro 15:35, 24 Paź 2012    Temat postu:

Proszę Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Sonrisa




Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 177
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10

Płeć: Kobieta


PostWysłany: Sob 16:23, 27 Paź 2012    Temat postu:

a jaka ksiązka lub ustawy obowiązują?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.usadmin.fora.pl Strona Główna -> Archiwum Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin