Forum www.usadmin.fora.pl Strona Główna

Forum www.usadmin.fora.pl Strona Główna -> Archiwum / Materiały -> wykłady 06.03.2011 - notatki

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu  
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość








PostWysłany: Wto 4:03, 08 Mar 2011    Temat postu: wykłady 06.03.2011 - notatki

Chętnie wymienię się notatkami Razz ja mam wykład z 06.03, a chciałabym jeszcze mieć te pierwsze ;P

Na poczet przyszłej owocnej współpracy zamieszczam notatki z wykładu z 06.03 Wink


Procedura wpisu do KRS (Krajowy Rejestr Sądowy – ustawa z dnia 20.08.1997r. - obejmuje wszystkich przedsiębiorców, z wyjątkiem osób fizycznych)

Rejestry znajdujące się w KRS (art.1):
rejestr przedsiębiorców
rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej → rejestr podmiotów działających non profit
! Jeżeli prowadzą działalność gospodarczą, zysk z tej działalności przeznaczają na cele statutowe → powinny być także wpisane do rejestru przedsiębiorców !
rejestr dłużników niewypłacalnych (gdzie wpis jest dokonywany z urzędu lub na wniosek wierzyciela posiadającego sądowy wyrok wykonawczy)

Jednostką organizacyjna działającą w strukturze KRS jest Centralna Informacja KRS (znajduje się w strukturze ministerstwa sprawiedliwości, ale także przy każdym sądzie rejonowym?)
→ cele:
gwarantuje zachowanie zasady jawności, czyli gwarantuje uzyskanie dostępu do rejestru, a
więc zapewnia:
wgląd do komputerowej bazy danych KRS
uzyskanie odpowiednich dokumentów (odpisów, wyciągów, zaświadczeń), które potwierdzają prawdziwość treści KRS (moc dokumentu sądowego) – także w przypadku, kiedy danego podmiotu nie ma w bazie danych KRS
-- zapewnienie połączeń bazy danych

Odwołanie do przepisów ustawy:
Art. 4. ust. 2. Zadaniem Centralnej Informacji jest:
  1)   prowadzenie zbioru informacji Rejestru oraz elektronicznego katalogu dokumentów spółek,
  2)   udzielanie informacji z Rejestru oraz przechowywanie i udostępnianie kopii dokumentów z katalogu,
  3)   utworzenie i eksploatacja połączeń Rejestru i katalogu w systemie informatycznym.


Wpis do KRS:
postępowanie określone przepisami ustawy o KRS (które stanowią lex specialis w stosunku do przepisów ustawy z dnia 17.11.1964r. – kodeks postępowania cywilnego, którą posiłkujemy się, jeżeli jakaś kwestia nie jest uregulowana w ustawie o KRS – interesuje nas postępowanie nieprocesowe, rejestrowe)
postępowanie przed sądem
dokonanie wpisu = obejmuje czynności takie jak: wpisanie do KRS, wykreślenie z KRS
wpis jest dokonywany na podstawie postanowienia sądu o wpisie, nabywa moc prawną z momentem dokonania czynności technicznej – wprowadzenia danych do rejestru → zasada: niezwłocznie po wydaniu postanowienia – jednak czasem staje się to dopiero po uprawomocnieniu się wyroku (np. jeżeli chodzi o wpis do rejestru dłużników niewypłacalnych)


Rodzaje wpisów:
→ na wniosek (co do zasady) lub z urzędu (np. art. 12, art.24 ust.2 i 3)
→ obligatoryjnie (co do zasady, chyba, że przepisy szczególne, zazwyczaj dotyczące określonego podmiotu, stanowią inaczej) lub fakultatywnie (np. w ustawie z dnia 15.09.2000r - kodeks spółek handlowych – art.24 – przepisy dotyczące spółki jawnej → tu ustawodawca uzależnia dokonanie wpisu od woli danego podmiotu)
→ dodatnie (rejestracja nowych danych do KRS) lub ujemne (wykreślenie danych z KRS)
→ deklaratoryjne (związane z powstaniem, zmianą lub ustaniem określonego stanu prawnego) lub konstytutywne (wpisy prawotwórcze – gdy z momentem wpisu związane jest powstanie określonego podmiotu – takie sytuacje znajdziemy w np. kodeksie spółek handlowych)


Wpis na wniosek:
termin złożenia wniosku – 7 dni
od dnia powstania przyczyny dokonania wpisu (w razie uchybienia terminu → wezwanie przedsiębiorcy do złożenia wniosku → bezskutecznie = kara grzywny
→ bezskutecznie = ponowna kara grzywny
→ bezskutecznie = złożenie wpisu z urzędu (i ewentualne wykreślenie danych niezgodnych z określonym stanem rzeczy)
* dodatkowo sąd rejestrowy może orzec o rozwiązaniu spółki = ustanowić likwidatora spółki/ kuratora (dotyczy osób prawnych)
konieczne wypełnienie specjalnego formularza
podmiot wnosi opłatę sądową – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 28.07.2005r o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (np. opłata spółki kapitałowej wynosi 1000zł, spółki osobowej prawa handlowego – 750zł)
podmiot wnosi opłatę za dokonania ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (nie we wszystkich sytuacjach, ogłoszeniu nie podlegają np. wpisy do rejestru dłużników niewypłacalnych)
sąd przeprowadza tzw. badanie formularzowe (jeżeli został tylko nieprawidłowo wypełniony – wniosek zostaje zwrócony do adresata, jeżeli wnioskodawca uzupełni te braki w ciągu 7 dni – formularz uznaje się za wniesiony w pierwotnym terminie → przepisy k.p.c – art.130)
art.23 ustawy o KRS – sąd bada, czy dołączone dokumenty są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, w tym danych z art.35 – numer PESEL (dotyczy osób fizycznych) oraz numer REGON (dotyczy innych podmiotów)
w pozostałym zakresie sąd rejestrowy bada, czy zgłoszone dane są zgodne z rzeczywistym stanem, jeżeli ma w tym względzie uzasadnione wątpliwości
termin od zgłoszenia wniosku do dokonania wpisu wynosi 7 dni


Gwarancja przestrzegania zasady jawności:

1) jawność formalna
- związana z dostępem do danych zawartych w KRS (art.8) oraz do akt rejestrowych (art.10)
- dostęp do tych informacji posiada każdy, bez konieczności wykazywania jakiekolwiek interesu prawnego

Tekst ustawy:
Art. 8. 1. Rejestr jest jawny.
2. Każdy ma prawo dostępu do danych zawartych w Rejestrze za pośrednictwem Centralnej Informacji.
3. (12) Każdy ma prawo otrzymać, również drogą elektroniczną, poświadczone odpisy, wyciągi, zaświadczenia i informacje z Rejestru.
Art. 10. 1. (17) Każdy ma prawo przeglądania akt rejestrowych podmiotów wpisanych do Rejestru, chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. (18) (uchylony).
3. Akta dotyczące wpisu do rejestru dłużników niewypłacalnych podmiotu, który uległ wykreśleniu na podstawie art. 59 i 60 i nie podlega ujawnieniu, są dostępne wyłącznie dla podmiotu, którego dotyczył wpis, oraz wierzyciela, na którego wniosek orzeczono o wpisaniu podmiotu.
4. Dokumenty będące podstawą wpisów w dziale 4 rejestru przedsiębiorców, które zostały wykreślone na podstawie art. 46, wyłącza się z akt rejestrowych przedsiębiorcy i składa w prowadzonym oddzielnie zbiorze dokumentów, który jest dostępny jedynie dla przedsiębiorcy wpisanego w tym rejestrze oraz wierzyciela, na którego wniosek nastąpiło wykreślenie wpisu.
5. Przepisy ust. 3 i 4 nie naruszają uprawnień do dostępu do akt sądowych określonych w przepisach szczególnych.
6. (19) Sąd, w którym są przechowywane akta rejestrowe podmiotu, wydaje w formie papierowej poświadczone kopie dokumentów złożonych do akt. Przepisy ust. 3-4 stosuje się odpowiednio.


2) jawność materialna – art.15, art. 16, art.17 – oparta jest na dwóch domniemaniach:

--domniemanie powszechnej znajomości danych zawartych w KRS:
→ dotyczy wszystkich informacji znajdujących się w rejestrze – zarówno tych ogłaszanych w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, jak i tych nieogłaszanych
→ wyjątek stanowią czynności dokonane przed upływem 16 dni od dnia wpisu (żaden podmiot nie może się na takie dane powoływać, jeżeli osoba trzecia udowodni, że nie mogła wiedzieć o treści wpisu)
→ w przypadku wpisu nie ogłaszanego w Monitorze Sądowym i Gospodarczym – zasadą jest, że nikt nie może się powoływać na nieznajomość wpisu – wyjątek stanowi sytuacja, gdy osoba – pomimo zachowania należytej staranności – o treści wpisu wiedzieć nie mogła

--domniemanie prawdziwości treści wpisu w KRS → domniemywa się, że dane wpisane do KRS są prawdziwe (zasada ta nabiera wagi w sytuacji, gdy zachodzą rozbieżności pomiędzy stanem rzeczywistym, a danymi w KRS → :
- art.14 - Podmiot obowiązany do złożenia wniosku o wpis do Rejestru nie może powoływać się wobec osób trzecich działających w dobrej wierze na dane, które nie zostały wpisane do Rejestru lub uległy wykreśleniu z Rejestru
- art. 17 ust.2 - Jeżeli dane wpisano do Rejestru niezgodnie ze zgłoszeniem podmiotu lub bez tego zgłoszenia, podmiot ten nie może zasłaniać się wobec osoby trzeciej działającej w dobrej wierze zarzutem, że dane te nie są prawdziwe, jeżeli zaniedbał wystąpić niezwłocznie z wnioskiem o sprostowanie, uzupełnienie lub wykreślenie wpisu (w takiej sytuacji każda czynność prawna będzie skuteczna, a odpowiedzialność – w pełnej wysokości – ponosi podmiot, którego dane dotyczą)
→ przyczyny wyłączające odpowiedzialność tego podmiotu to
(1) siła wyższa
(2) wyłączna wina poszkodowanego
(3) wina osoby trzeciej, za której działanie nie ponosi się odpowiedzialności


Następnie omawiane było nabywanie nieruchomości
przez cudzoziemca – to było na gmk, ale jeżeli ktoś czuje
niedobór w tej kwestii (Teos? Razz) - no to mogę coś sklecić
z moich notatek Wink




Funkcjonowanie przedsiębiorstw państwowych – ustawy:
1. o przedsiębiorstwach państwowych z dnia 25.09.1981r
2. o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego z dnia 25.09.1981r
3. o komercjalizacji i prywatyzacji z dnia 30.08.1996r


Przedsiębiorstwo państwowe – samodzielny, samorządny, samofinansujący się przedsiębiorca, posiadający osobowość prawną (uzyskaną w momencie dokonania wpisu do KRS)
→ przedsiębiorstwo funkcjonuje poprzez swoje organy: dyrektora oraz organy samorządu załogi, które samodzielnie podejmują decyzje (organ założycielski, będący jednocześnie organem nadzoru podejmuje decyzje władcze tylko na podstawie wyraźnego upoważnienia ustawowego)
→ samorządność odnosi się do systemu zarządzania przedsiębiorstwem – dyrektor + organy samorządu załogi (czyli ogólne zgromadzenie załogi oraz rada pracownicza) → przy czym z domniemania kompetencji korzysta dyrektor
→ samofinansowanie się – przedsiębiorstwo prowadząc działalność gospodarczą powinno przynosić dochód pokrywający koszty (+ewentualne wyprowadzenie zysku) – przedsiębiorstwo nie powinno się starać o dotacje państwowe (wyjątek stanowią przedsiębiorstwa użyteczności publicznej)
Powrót do góry
martitos3




Dołączył: 12 Mar 2009
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Sosnowiec
Płeć: Kobieta


PostWysłany: Wto 17:31, 15 Mar 2011    Temat postu:

czy udostepni mi ktoś koncówkę wykładów z 19.02. mogę się podzielić wykładami z początku wykładu Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Teos_2.0




Dołączył: 20 Cze 2009
Posty: 576
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: z libido rodziców...
Płeć: Mężczyzna


PostWysłany: Czw 11:11, 24 Mar 2011    Temat postu: Re: wykłady

kaś napisał:
(Teos? Razz )

Pytasz, masz Cool

Nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców

Podstawami prawnymi są:
- ustawa o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców,
- Traktat o funkcjonowaniu UE (w ramach swobód rynku wewnętrznego – swoboda przedsiębiorczości, gdy celem nabycia jest prowadzenie działalności gospodarczej; swoboda przepływu kapitału, gdy nabycie jest odrębną inwestycją)
- traktat akcesyjny (jego realizacja skutkowała zmianami w ustawie o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców)

Zgodnie z zasadami prawa unijnego - swobody przedsiębiorczości, przepływu usług, pracowników obejmują zakaz dyskryminacji ze względu na przynależność państwową.
Prawo polskie jest pochodną negocjacji zawartych w traktatach akcesyjnych (konieczność nowelizacji, np. okresy przejściowe w nabyciu nieruchomości) dążąc do stopniowej liberalizacji nabywania nieruchomości przez obywateli UE.


Ustawa o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców

Cudzoziemiec
- zgodnie z art. 1 ust. 2 cudzoziemcem jest:
-- osoba fizyczna nieposiadająca obywatelstwa polskiego (mająca obywatelstwo innego kraju lub apatryda)
-- osoba prawna mająca siedzibę za granicą
-- spółka nieposiadająca osobowości prawnej, utworzona przez osoby fizyczne lub prawne będące cudzoziemcami, mająca siedzibę za granicą i utworzona zgodnie z przepisami tego kraju
-- osoba prawna i spółka handlowa nieposiadająca osobowości prawnej mająca siedzibę na terytorium RP, kontrolowana bezpośrednio lub pośrednio przez cudzoziemców
--- kontrola bezpośrednia lub pośrednia oraz pozycja dominująca jest określana zgodnie z Kodeksem spółek handlowych (kontrola – cudzoziemcy mają więcej niż 50% głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników; pozycja dominująca – cudzoziemcy mają prawo powoływania członków rady nadzorczej lub zarządu)


Art. 1 ust. 4 - Nabywanie nieruchomości – nabycie prawa własności lub użytkowania wieczystego na podstawie jakiegokolwiek zdarzenia prawnego
- wyłącznie w rozumieniu tej ustawy (zastosowanie do cudzoziemców)
- przykładowo: zasiedzenie, dziedziczenie, umowa sprzedaży
- nabyciem nie są, np. Użytkowanie, dzierżawa, umowa zobowiązująca do przeniesienia własności

Art. 1 ust. 5 – Nabycie drugiego domu – nabycie nieruchomości przeznaczonej pod zabudowę mieszkaniową lub na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, która nie będzie stanowić stałego miejsca zamieszkania cudzoziemca
- nie dotyczy nabycia samodzielnego lokalu mieszkalnego w myśl ustawy o własności lokali


Art. 1 – wymóg uzyskania zezwolenia
- zezwolenie wydaje minister właściwy do spraw wewnętrznych w drodze decyzji administracyjnej - jeżeli sprzeciwu nie wniesie minister obrony narodowej, a w przypadku nieruchomości rolnych – również minister właściwy do spraw rozwoju wsi
- zgodnie z art. 106 KPA (pomoc prawna), opinia jest wyrażana przez brak sprzeciwu (ustawa o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców jest lex specialis w tym zakresie)


Postępowanie w sprawie wydania zezwolenia

Art. 1a
- postępowanie wszczynane jest na wniosek
- decyzję wydaje się, gdy:
-- nabycie nie zagraża obronności, bezpieczeństwu państwa, porządkowi publicznemu, względnie polityce społecznej i zdrowiu
-- cudzoziemiec wykazuje okoliczności wskazujące na jego związek z RP
--- art. 1A ust. 2 – przykładowe okoliczności (posiadanie polskiej narodowości lub polskiego pochodzenia, zawarcie związku małżeńskiego z obywatelem RP, wykonywanie na terytorium RP działalności gospodarczej lub rolniczej)

Art. 1 ust. 1a – brak ustawowej regulacji okoliczności, które uzasadniają sprzeciw Ministra Obrony Narodowej lub ministra właściwego do spraw rozwoju wsi

Art. 1A ust. 3, 4; art. 2 ust. 1 pkt 1 – informacje zawierane i dołączane do wniosku

Art. 1 ust. 1- decyzja nadaje jedynie uprawnienia do nabycia nieruchomości (nie wywołuje skutków o charakterze cywilno-prawnym! Jest jedynie ważna w obrocie administracyjno-prawnym)

Art. 3
- zezwolenie zawiera konkretne oznaczenie adresata i nieruchomości
- zezwolenie jest ważne 2 lata od daty wydania (w tym czasie można skutecznie nabyć nieruchomość; zezwolenie nie jest przedłużane – po upływie terminu należy wystąpić o nowe)


Art. 6 - nabycie nieruchomości bez zezwolenia
- skutkuje nieważnością tej czynności
- o nieważności orzeka sąd, także na żądanie wójta, starosty, marszałka województwa, wojewody lub ministra właściwego do spraw wewnętrznych (więc zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego każdy, kto ma interes prawny może wnieść takie powództwo)

Art. 3d - Promesa zezwolenia na nabycie nieruchomości
- promesa jest ważna rok od dnia wydania
- w okresie ważności promesy nie można odmówić wydania zezwolenia, chyba że uległ zmianie stan faktyczny istotny dla rozstrzygnięcia sprawy
- promesa zezwolenia ma podobną konstrukcję do promesy koncesji w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej


Wyjątki od uzyskania zezwolenia

I grupa – sytuacje, w których nie stosuje się ustawy (art. 7):
- przekształcanie spółek prawa handlowego na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych
- nabycie nieruchomości przez osoby uprawnione do dziedziczenia ustawowego (dziedziczenie na podstawie testamentu wymaga zezwolenia a wniosek należy złożyć w terminie 2 lat od otwarcia spadku)

II grupa – czynności, przy których stosuje się ustawę, ale możliwe jest wprowadzenie wyjątku od reguły konieczności uzyskania zezwolenia (art. 8), przykładowo:
- nabycie samodzielnego lokalu mieszkaniowego (zgodnie z ustawą o własności lokali)
- nabycie garażu

Art. 8 ust. 2 – zasada zwolnienia obywateli państw – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym albo Konfederacji Szwajcarskiej; wyjątki związane są z okresami przejściowymi, wynikają z traktatu akcesyjnego do UE
Art. 8 ust. 3 - Wyjątki te nie mają zastosowania do strefy nadgranicznej i nieruchomości rolnych o powierzchni przekraczającej 1 hektar.

-------------------------------------------


Blok przedsiębiorstw państwowych


Przedsiębiorstwa państwowe są już rzadko spotykane. Obecnie w większości są one przekształcane, np. Znajdują się w fazie postępowań: naprawczego, upadłościowego, likwidacyjnego.
Nadzór nad przedsiębiorstwami państwowymi sprawuje wojewoda.

Przedsiębiorstwem państwowym jest samodzielny, samorządny, samofinansujący się przedsiębiorca posiadający osobowość prawną.

Przedsiębiorstwo państwowe jest przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, czy art. 36 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Tym samym musi spełnić odpowiednie wymogi, żeby funkcjonowało w obrocie gospodarczym. Przysługują mu także odpowiednie uprawnienia.
Przedsiębiorstwo państwowe działa w celu osiągnięcia zysku.

Osobowość prawna nabywana jest z chwilą wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Samodzielność – przedsiębiorstwo funkcjonuje przez swoje organy (dyrektor i samorząd załogi), które samodzielnie podejmują decyzje
- możliwość podejmowania decyzji władczych przez ministra lub wojewodę (organy sprawujące nadzór) tylko na podstawie wyraźnego upoważnienia w ustawie (np. likwidacja, podział, łączenie, ustanowienie zarządu komisarycznego w przedsiębiorstwie państwowym)

Samorządność – system zarządzania przedsiębiorstwa państwowego oparty jest na podziale między dyrektora a organy samorządu załogi (ogólne zebranie pracowników, rada pracownicza)
- organy samorządu załogi mogą podejmować uchwały tylko w granicach kompetencji ustawowych (ustawa o przedsiębiorstwach państwowych, ustawa o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego); jeśli nie ma wyraźnej kompetencji dla organów samorządu załogi przyjmuje się domniemanie kompetencji dyrektora

Samofinansowanie – przedsiębiorstwo państwowe prowadząc działalność gospodarczą powinno osiągać dochód, z którego pokrywa koszty swojego funkcjonowania oraz wskazane jest wypracowywanie zysku
- przy ustalaniu planu finansowego przedsiębiorstwo państwowe nie powinno liczyć na pomoc Skarbu Państwa i innych podmiotów
- w przeciwieństwie do, np. Przedsiębiorstw użyteczności publicznej, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego zobowiązania Skarbu Państwa nie są zobowiązaniami przedsiębiorstw państwowych i zobowiązania przedsiębiorstw państwowych nie są zobowiązaniami Skarbu Państwa


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.usadmin.fora.pl Strona Główna -> Archiwum / Materiały Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin